Sunday, January 13, 2013

Muara Ikan Bakar Tanjung Harapan ~ Klang

muara ikan bakar
Medan Muara Ikan Bakar Tanjung Harapan Klang
Sudah beberapa lama saya tak ke muara ikan bakar Tanjung Harapan. Lokasi tempat makan ini merupakan salah satu tempat yang popular dikalangan peminat makanan laut. Malam minggu pemang penuh. orang ramai mula memenuhi restoran ini sekitar 7.30malam. Lokasi restoran yang terletak betul2 ditepi laut menjadikan restoran ini lebih menarik dan santai sambil melihat pemandangan kapal2 laut seperti kapal kontena dan kapal tongkang yang besar serta boat2 kecil yang lalu lalang.
Muara Ikan Bakar Tanjung Harapan KlangIMG-20130112-00265
Muara ikan bakar tanjung harapan klangMuara ikan bakar tanjung harapan klang
Setelah anda masuk sahaja restoran ini anda akan nampak lihat satu kawasan yang terdapat banyak makanan laut dan ramai orang sedang beratur memilih ikan dan sebagainya. Anda boleh booking meja dahulu atau terus pilih makanan laut dahulu jika orang belum ramai. Meja memang banyak dan kawasan nya memang besar, cuma lokasi terbuka dan di tepi laut biasanya selalu dibooking orang awal yang selebihnya yang berbumbung. Restoran ini juga selesa kerana terdapat kipas di hampir semua kawasan dan juga terdapat kemudahan asas seperti surau dan juga tandas.


Tips: Jika anda jika anda telah memilih ikan dan makanan laut, ambil la gambar sebelum serahkan kepada petugas, ini bagi memastikan anda tak keliru atau marah jika pesanan anda tertukar atau lain bila makanan tersebut dah dihindang nanti mungkin semasa proses memasak sesetengah makanan laut akan mengecut dan nampak sikit. Setelah anda dah beri makanan laut tersebut kepada petugas, setelah setengah jam (30 minit) menunggu anda patut tanya pelayan supaya menyemak pesanan anda takut ada yang terlepas pandang dan lewat. Ini penting supaya anda tidak tertunggu2 lebih dari sejam dan timbul perasaan marah pada diri anda.


Apabila makin lewat sekitar jam 10.00 malam anda dapati restoran ini dah penuh sesak dengan pengunjung dan semua meja penuh. hari lain tak pasti sbb saya selalu datang hari hujung minggu sahaja :D.
muara tanjung harapan Muara Ikan Bakar Tanjung Harapan
Apa yang menarik terdapat sepanjang tebing Muara
Disepanjang tebing laut dan berhampiran dengan restoran ini anda akan kelihatan banyak gerai penjaja yang menjual mainan kanak2, mainan berlampu dan sebagainya. :D kalau anda datang bersama anak2 abisla kalau melalui gerai2 ni sure ada yang sangut terbeli mainan pada anak2 anda. Selain itu jika anda berjalan sehingga ke dataran yang terdapat replika kapal laut sekitar jam 5.00 petang sehingga 7.00 petang, anda akan dapati kawasan tersebut juga meriah dengan orang ramai yang datang bersiar dan bersantai melihat pemandangan serta ramai juga kaki pancing yang memancing disini. Berhampiran dengan replika kapal laut ini juga terdapat gerai makan kecil dan juga kemudahan tandas. Selalu juga di depan replika kapal ini di buat aktiviti dan program seperti konsert live band.
muara tanjung harapan  Muara Ikan Bakar Tanjung HarapanMuara Ikan Bakar Tanjung Harapan Muara Ikan Bakar Tanjung Harapan
Apa yang kurang menarik
Lokasi ni menjadi tumpuan orang ramai, tetapi kalau anda lihat sampah banyak dalam laut di tebing muara ini. Ramai pengunjung tidak berdisplin dan tiada kesedaran. Sudah la duduk piknik tepi tebing muara ni makan-makan, memang best la kan, lepas tu selesai makan sampah seperti botol minuman, bekas polestren dan sisa makanan dia campak jer dalam laut tu sedangkan tong sampah banyak jer disediakan oleh pihak berkuasa tempatan. Air laut tebing muara tu memang la tak boleh mandi, rendam kaki pun jangan, airnya kotor. Bila malam pulak lokasi ini menjadi lokasi remaja muda mudi berdating. Saya harap sangat pengunjung menjaga kebersihan kawasan ini setiap kali berkunjung.


Lokasi dan Info Restoran


[googlemaps https://maps.google.com.my/maps?hl=en&ie=UTF8&ll=3.011334,101.360193&spn=0.001631,0.001725&t=h&z=19&output=embed&w=425&h=350] Restoran Muara Ikan Bakar Tanjung Harapan Klang

Sekian

2 comments:

  1. bermanfaat sekali informasinya..
    salam kenal yah semoga dirimu nak follow balik saya

    ReplyDelete
  2. Pegi ke muara port klang Ahad baru2 ni, semenjak sekian lama tak datang. Sungguh mengecewakan. Service sangat teruk, tahap budak2 sekolah buat part time dgn muka masam & letak makanan/minuman tapi mata pandang ke lain. Menu limited, makanan dtg lambat. Bila tanye mana makanan lain? Baru bawa ikan bakar dgn alasan yg menyampah nak dengar. Makanan tak habis sbb kami kenyang dgn minuman sbb tunggu lama. Lagipon makanan tak sedap sbb ikan semuanya tak fresh. Sotong mmg tak ambik lgsg sbb lembek. Kailan ikan masin pon takde. Rasa malu sangat sbb bawak sedara yg datang dr jauh. Tak hingin dah aku nak datang tempat tu lagi. Sayonara.

    ReplyDelete