Sunday, January 20, 2013

Gunung Datuk ~ Pendakian Pagi

Gunung Datuk

Latihan Pre-Kinabalu 2013 kali ini membawa saya ke Gunung Datuk lagi kali yang dah tak terkira. Plan yang agak singkat ini berjaya juga dibuat memandangkan stamina dan latihan perlu dikekalkan supaya fit untuk ke Mt Kinabalu. Mulanya hendang dibuat pendakian tengah malam memandangkan cara ini lebih jimat masa, tetapi pendakian malam buat masa ini tidak dibenarkan memandangkan keadaan ribut dan petir yang sering berlaku. Menurut penjaga pendakian malam akan dibenarkan semula apabila musim ribut ini telah tiada.

Memang benar kata2 penjaga, ketika saya sampai di kawasan tapak rekreasi gunung datuk memang terasa pukulan angin yang kencang. Dari Kuala Lumpur kami bertolak sekitar jam 1.oo pagi dan sampai di Tapak Rekreasi gunung Datuk sekitar jam 4.00pagi betolak secara santai sahaja. Ada kawan yang telah sampai awal iaitu sekitar jam 12.00 malam. Kami tido sekejap sehingga waktu subuh. Sekitar jam 7.30 pagi barula kami mula mendaki.

gunung datuk Gunung Datuk

Seramai 8 orang peserta yang berjaya menyertai progam last minit ini. 6 orang darinya merupakan peserta yang akan mendaki gunung kinabalu. 4 orang dari 8 peserta ini merupakan ahli KOHM iaitu Saya, Khaidir, Ina Omar dan Jaz. Tetapi yang mendaki cuma 7 orang , seorang tidak mendaki kerana kaki sakit iaitu Kak Ila.

Sepanjang trek terdapat satu pokok tumbang. rasanya baru tumbang masa tengah malam ketika ribut. Pendakian ke CP1 (Pondok Roboh) mengambil masa sekitar 45 minit. Kami rehat sekejap sarapan dan minum dan sambung semula perjalanan. Dari pondok CP1 ke CP2 (Base Champ) kami ambil masa lebih kurang 45 minit jugak. Sampai di base camp kami mula merasai pukulan ribut dan angin yang kencang, bergoyang badan bila ditiup angin, dan udara memang terasa sejuk.

Seterusnya kami mula mendaki kepuncak, pukulan angin yang kencang membuatkan kami mengambil langkah yang lebih berhati2 dengan tidak memakai sweater dan membawa beg, sweater dan beg kami letak di batu dan mendaki tangga dengan berhati. Bayangkan angin yang kencang tu boleh menyebabkan kita hilang imbangan dan jatuh ketika melalui batu yang curam dan mendaki tangga.

Gunung Datuk Gunung Datuk

Akhirnya sekitar jam 10.00 pagi dah penuh orang yang berkumpul di atas batu. Dan semua selamat. Ada seorang budak perempuan yang turut mendaki bersama ibu bapanya. Semasa di puncak ketika angin bertiup kencang telah menerbangkan topi salah seorang pendaki hingga jatuh ketebing batu, beliau dengan berani pelahan2 pergi ambil walaupun ramai yang menasihatkan supaya jagan ambil. topi dengan nyawa mana lagi penting kan. Tapi beliau selamat juga mengambil topi beliau. Pada saya, ia sangat berisiko kerana angin ketika itu sangat kencang.

Sekitar jam 11.00 pagi kami mula bergerak turun dari base camp setelah selesai makan dan berehat. Kami sampai ke Tapak Rekreasi sekitar 12.30 tengahari ambil masa 1jam 30 minit. Patutnya turun lebih laju tetapi di gunung datuk kita tak boleh turun dengan laju ketika melalui kawasan yang berakar. Bila melalui kawasan berakar perlula turun berhati-hati bagi mengelakkan kaki kita tercedera terseliuh, biar lambat sikit asalkan kita selamat.

Setelah siap membersihkan diri dan mandi kami bula bergerak pulang ke Kuala lumpur, sebelum itu kami singgah makan tengahari di medan selera Cendol Madu. Memang sedapla tengah2 panas pekena cendol. Medan selera cendol madu ni menjadi tempat wajib kami singgah makan tengahari dan pekena cendol setiap kali pulang dari Gunung Datuk.