Monday, August 4, 2014

Nasi Lemak Royal

Nasi Lemak Royal
Nasi Lemak Royal
Jalan-jalan cari makan saya di Bandar Alor Setar kali ini saya singgah makan di Gerai Nasi Lemak Royal. Terdapat banyak jugak rumah makan ini, ada yang saiz kecil seperti gerai dan ada yang besar seperti restoran dan terdapat beberapa tempat di Alor Setar. Tidak susah pun nak cari.

Simpang Jalan Telok Wanjah dan Jalan Langgar
Lokasi yang saya makan ni gerai kecil sahaja, terletak di jalan telok wanjah di persimpangan Jalan Langgar. Dari Jalan Langgar masuk sahaja simpang Telok Wanjah anda akan jumpa gerai tersebut. Kalau malam memang nampak banyak kereta.
Nasi Lemak Royal Nasi Lemak Royal
Apa yang Menarik?
Sebenarnya nasi lemak royal ini boleh la dikatakan hampir sama seperti nasi kandar Masakkan mamak dan yang menjual pun mamak jugak. Yang membezakan nasi kandar dan nasi lemak royal ini adalah nasi nya. kalau nasi kandar adalah nasi putih. manakala nasi royal adalah nasi kuning. Di kedah kebiasaannya nasi lemak dibuat dengan nasi kuning. Jadi restoran mamak ini menggantikan nasi putih dengan nasi kuning.. ermm maka jadi la nasi lemak royal.. padahal ia adalah nasi kandar. Perkataan Royal ini asalnya dulu2 adalah disebabkan Sultan kedah ketika dahulu telah suka makan di sebuah gerai nasi lemak yang menggunakan nasi kuning. Sejak dari itu terus melekat perkataan ROYAL tu. Ini sumber yang saya dengar orang bercerita.. Jadi kalau anda hendak makan nasi lemak kuning yang origenal dengan sambal anda boleh cari sekitar alor setar tapi bukan di Kedai Nasi Lemak Royal.

Lokasi Lain?
Nanti bila2 free saya ke alor setar saya update lagi lokasi lain di alor setar. lokasi mana sedap dan selesa.

Nasi Lemak Royal Nasi Lemak Royal
Gerai yang saya makan ini pun boleh tahan jugak harganya. Saya ambil Nasi + Daging + Sotong + Ayam Goreng Seketul + Nasi Tambah = RM17 tidak termasuk air. Mahal jugak harganya kalau dibandingkan kos sara hidup murah di Alor Setar. Kalau kedai atau restoran biasa dengan RM17 tu lagi mewah makan. Tapi apa boleh buat nak cuba punya pasal saya bedal jugak la.

Tapi secara AM nya memang gerai atau restoran mamak ni mahal. Pegi mana-mana2 pun sama. Ok itu saja perkongsian saya kali ini.

Sekian.

0 comments:

Post a Comment