Thursday, July 3, 2014

Restoran Masakan Arab ~ Restoran Half Moon

Restoran Half Moon
Restoran Masakan Arab ~ Restoran Half Moon
Jalan-jalan cari makan Bulan Puasa kali ini membawa saya ke sebuah lagi restoran masakan arab di Seri Kembangan. Restoran ini pun banyak jadi buah mulut orang. Kalau berbuka puasa di sini memang penuh orang. Jadi bagi mengelakkan kesesakkan saya datang sedikit lewat iaitu selepas solat Magrib. Saya berbuka puasa dahulu di dengan kurma, sekeping murtabak dan air semasa dalam perjalanan. Saya sampai sekitar jam 8.00pm dan sudah ada meja 1-2 yang kosong. Restoran ini ada 2 lot kedai yang bertentangan, lebih selesa makan di lot yang bertentangan dan bersebelahan kedai runcit arab. Kat sini cuma ada meja makan dan bilik surau sahaja. Lot kedai utama semua masakan dimasak disitu.
Restoran Half Moon Restoran Half Moon
Hasil bacaan dari blog-blog, mengatakan Restoran ini dimiliki oleh wanita malaysia yang berkahwin dengan lelaki arab Yaman. Semasa kunjungan saya, memang ramai orang arab makan kat sini tambah lagi orang kita yang makan kat sini. Saya terjumpa juga 3 pasangan suami isteri kawen campur wanita melayu dan lelaki arab. Ermmm nampaknya ramai jugak wanita melayu kita yang kawen dengan Pak Arab.
Restoran Half Moon Restoran Half Moon
Ok berbalik kepada kunjungan saya. Memandangkan hidangan nasi arab ni banyak, sepinggan nasi pun dah kenyang giler. Maka saya tak oder banyak menu. Kali ini saya mencuba menu lain pulak, menu biasa seperti Kabsah, Mandy, Haneth, Madghut dan Royal dah biasa saya cuba di restoran arab lain, kebanyakkan rasanya hampir sama kecuali tektur daging sahaja berbeza.


Jadi kali ini saya mencuba menu berikut:

1. Oqda Lamb & Hummus & Rice = RM15
2. Mixed Grilled = RM24
3. Roti Arab sekeping = RM2
4. Kopi Arab = RM2
5. Barbican = RM2.50
Restoran Half Moon Restoran Half Moon
Sementara menunggu hidangan dimasak, pengunjung dihidangkan soup panas yg di perah dengan limau nipis sebagai pembuka selera. Sedap juga Soup ini anda boleh cuba. Set Oqda Lamb & Hummus & Rice di makan dengan sambal arab memang sedap. Mixed Grilled pula ada lah campuran Kambing, Ayam dan daging sedap jugak. Satu pinggan pun dah kenyang, saya makan separuh sahaja bakinya saya tapau bawa pulang. Jangan risau jika anda tidak habis makan sbb ada bekas plastik disediakan untuk di bungkus pulang.. cuma minta petugas restoran untuk tapaukan. Makan masakan arab ni kalau tak minum air spakling tak sah iaitu Barbican yang ada beberapa perisa.

Antara Menu2 seperti berikut:
Restoran Half Moon Restoran Half Moon
Restoran Half Moon Restoran Half Moon

Pasar Mini Arab Corner
Sebelah Restoran ini ada Kedai Runcit yang menjual barangan dari tanah arab. Seperti Air Barbican, Pelbagai jenis Minyak Zaitun, Jeruk, Keju, dan pelbagai lagi.. kedai runcit ini kecil sahaja anda boleh cuba la.
Restoran Half Moon Restoran Half Moon
Restoran Half Moon Restoran Half Moon

Restoran Half Moon ini juga menerima tempahan untuk Banquets, Catering dan Buffet.

Alamat Restoran Seperti Berikut

Restoran Half Moon
Middle Eastern Restaurant and Diner
9-1, Jln SP 2/8, Tmn Serdang Perdana (btw South City Plaza & East Lake View Condo),
43300 Seri Kembangan, Selangor, Malaysia
H/P : 019-254 9675, 017-632 5861, 017-218 0495
Tel : 03-8941 4730

Koordinat : 3.031366, 101.707220

0 comments:

Post a Comment