Saturday, May 17, 2014

Cuci-Cuci Zoo Negara 2014

Zoo Negara
Zoo Negara Volunteer
Pada 17 May 2014 yang lepas saya lagi sekali ke Zoo Negara untuk aktiviti program sukarelawan zoo negara. Untuk trip ini saya anjurkan sendiri untuk group kerja saya. Seramai 18 orang semuanya group kerja saya yang terlibat.


Program Sukarelawan Zoo Negara " Zoo Negara Volunteer"
Program ini boleh disertai oleh semua orang yang berumur 16 tahun keatas. Untuk sertai senang sahaja, apa anda perlu buat adalah dengan menghubungi zoo negara bahagian "Education Department" untuk mendaftarkan diri pada tarikh yang anda suka mengikut kekosongan yang ada. Satu hari sekitar 80 orang sukarelawan dibenarkan, jadi anda perlu call terlebih dahulu bagi memastikan anda dapat tempat.


Anda boleh hubungi no 603-4108 3422       (Education Department) dan Maklumat boleh di capai di laman web Zoo Negara http://www.zoonegaramalaysia.my/volunteerprogram.html . Borang boleh di muat turun di link berikut http://www.zoonegaramalaysia.my/education/pdf/volunteer_form2014_03.pdf . Terdapat dua sesi Anda boleh memilih untuk tugasan sukarelawan separuh hari atau sepanjang hari.


Bayaran
Bayaran yang dikenakan sebagai sukarelawan cuma RM10 bagi kali pertama. Bayaran ini sah selama setahun. Ini bermakna anda boleh datang menjadi sukarelawan sebanyak kali yang anda suka selama setahun tanpa bayaran. Bayaran masuk biasa bagi MyKad untuk melawat Zoo Negara adalah RM30 bagi 13 tahun keatas, RM6 bagi kanak-kanak 6-12 tahun dan warga tua RM10. bagi warga asing RM50 dewasa, RM20 kanak-kanak dan RM40 warga tua.
Zoo Negara Zoo Negara
Ok berbalik kepada trip saya. Peserta mestilah berada tepat jam 8.00am di depan pejabat Education Department untuk mendengar taklimat dan arahan dari pihak zoo negara. Jika anda lewat anda mungkin tidak dibenarkan untuk melakukan aktiviti. Peserta di berikan kumpulan dan kemudiannya diserahkan kepada beberapa penjaga zoo untuk tugasan tertentu mengikut kandang haiwan yang telah ditetapkan. Saya dan group dapat kandang Zirafah dan Kandang Gajah.
Zoo Negara Zoo Negara
Zoo Negara Zoo Negara
Antara tugasan yang dilakukan seperti membersihkan kandang, bagi mandi haiwan dan juga memberi makan haiwan. Tugasan kekadang bergantung kepada kandang yang anda dapat, ada kandang memerlukan kerja yang banyak dan juga sedikit memenatkan tapi enjoy. Ada juga tugasan ringan jika anda dapat kandang yang kurang aktiviti pembersihan. Group saya hanya membuat aktiviti sukarelawan untuk separuh hari sahaja iaitu 8.00am-12.30pm. Petugas sukarelawan tidak dibernarkan mengambil gambar didalam kandang dan juga apa yang dibuat dalam dan belakang kandang, jadi setiap kumpulan sukarelawan dibenarkan melantik seorang jurugambar dan juga ketua bagi mengawasi kumpulannya dan merakam gambar ahli dari luar kandang. Peserta juga diberi sedikit masa untuk melawat haiwan jika mahu sebelum menamatkan program. Kami berhenti pada jam 12.00 tengahari dan diberi masa melawat haiwan sehingga tamat program pada 12.30pm.


Sebelum beredar kami di beri taklimat dan ucapan terima kasih oleh pegawai zoo negara dan kami di alu-alukan untuk terus memberikan khidmat sukarelawan ini di masa akan datang.

Berikut adalah antara pic sempat di rakan oleh rakan2 saya.
Zoo Negara Zoo Negara
Zoo Negara Zoo Negara
Zoo Negara Zoo Negara

Sekian

0 comments:

Post a Comment