Monday, March 17, 2014

Restoran The Ship

Restoran The Ship
Jalan-jalan cari makan kali ini membawa saya merasa menu masakan barat "Western" di Restoran The Ship. Terdapat 4 cawangan restoran ini di Kuala Lumpur iaitu di ‎Jalan Sultan Ismail, Jalan ‎Bukit Bintang, ‎Pertama Kompleks dan di ‎Petaling Jaya. Lokasi dan alamat anda boleh lihat di website restoran ini di alamat http://www.theship.com.my/ Terdapat 2 cawangan lain di Penang iaitu di Batu Ferringhi dan Sri Bahari.
The Ship The Ship
Sejarah Restoran The Ship
"Three decades ago (around 1970s) in Malaysia, many entrepreneurs were understandably hesitant of venturing into the Western food restaurant business. They were still trying to wean themselves from the influences of their pre-independence colonial masters and to rediscover their local Asian values.
Mr. Foo Hee Hoon, Mr. Foo Hee Loon and other partners almost single-handedly took on the formidable challenge to start The Ship Restaurant. Although it wasn't exactly smooth sailing all the way, there was never a doubt that its captain at the helm was steadily steering it towards sure success. Mr. Foo Hee Hoon and his equally talented wife together with their hand-picked chefs were on hand daily to serve up a wide variety of the tastiest western food from the choicest and freshest ingredients, which had patrons returning for more. This eventually gained The Ship the reputation of serving The Best Steak In Town, which essentially was the great food, well served under a unique decorative setting and on top of that all prices are value for money. The unique exterior of its restaurant resemble an almost life-size hull of a ship, and on stepping inside one will be impressed with the finely recreated likeness of a sea-going vessel. Complementing the theme is service provided by captains and crews in maritime uniform. Such is the attraction of The Ship that it is common for foreign visitors of the country to seek its whereabouts" (Sumber info dan foto : http://www.theship.com.my/ dan Carian Google)

Lokasi yang saya pilih adalah cawangan Bukit Bintang. Seperti semua orang tahu kawasan Bukit Bintang merupakan kawasan yang sangat happening dengan kunjungan pelancong. Banyak hotel buget dan restoran pelbagai negara boleh didapati disini antaranya Restoran Arab, Restoran Korea dan pelbagai lagi. Disamping itu terdapat kedai-kedai jualan yang buka sampai lewat malam.

Dah lama tidak pernah ke Bukit Bintang pada waktu malam jadi saya terfikir bagus juga sesekali melihat gelagat orang dan suasana malam hujung minggu di Bukit Bintang. Kali terakhir saya mencuba makanan Western di Restoran The Ship ini sekitar tahun 2001 di cawangan Pertama Komplek. Sudah lama kan :D. Tak perlu pun buat tempahan kalau hari hujung minggu biasa. Masa saya sampai sekitar jam 8.30pm saya dapati banyak jer meja kosong, tetapi kalau nak meja ditepi yang dalam cubicle maka perlu di tempah dahulu dengan hanya buat panggilan telefon sahaja.
The Ship The Ship
Suasana restoran ni memang best la, relaks dan enjoyjer. Saya oder black papper steak sbb dah lama tak cuba. Sebab dah lama tak datang makan ke Restoran ini saya tak berapa biasa dengan menu2nya. saya oder yang mana saya tau sahaja :). Ternyata rasa dan layanan di restoran ini tidak menghampakan saya. Layanan baik dan kekadang saya kofius pelayannya rupa macam melayu tapi bukan,.. so kena speaking english la kecuali Managernya boleh berbahasa melayu dengan baik.

Tak Banyak yang boleh saya ceritakan pasal restoran ini dan menu masakannya. Secara ringkas menunya masih sedap dan enak dengan harga yang berpatutan tak la mahal sangat saya seorang sekitar RM60 sahaja, tapi ia bergantung kepada menu yang anda pilih, saya pilih menu western biasa dan jus buah.
The Ship The Ship
Selepas selesai makan saya naik ke tingkat atas ada lihat LIVE BAND, saya lihat tak ramai pengunjung sekitar 2-3 orang sahaja. Saya ada sembang dengan managernya dia cakap Live Band mula jam 9.30pm dan pengunjung akan ramai dan penuh sekitar jam 12 malam. Selepas tengok-tengok saya terus beredar dari Restoran The Ship. Bagi yang suka layan Live Band boleh la stay kat tingkat atas, tingkat atas ni juga ada beberapa meja untuk dinner, selebihnya meja High Table untuk lepak minum dan layan Live Band. Kalau tak silap saya hanya Restoran The Ship cawangan Bukit Bintang sahaja yang ada Live Band di atasnya, selain Live Band ada juga pertunjukkan lawak seperti Papper Doll Show, Drag Queen pada hari tertentu.
The Ship The Ship
Sekitar jam 9.45mlm saya jalan2 di sekitar jalan Bukit Bintang melihat suasana malam Bukit Bintang. Happening jugak, ada pertunjukkan kumpulan musik jalanan yang sangan best dan juga kumpulan pelukis jalanan yang memang terserlah kehebatan bakat melukis mereka. Saya memang lepak lama kat pelukis ini untuk melihat skil melukis mereka.

Saya lihat kedai2 masih buka dan banyak lot2 kedai menawarkan perkhidmatan urut "Masage" kaki. memang ramai pengunjung yang buat massage kaki kat sini harga kalau tak silap saya sekitar RM50-60 satu jam.

Ok la tak banyak yang boleh saya citer. Kena pergi lihat sendiri. Untuk makluman Planet Hollywood sudah lama tiada di Jalan Bukit Bintang kalau tak silap sejak 3-4 tahun yang lepas. Tapi kalau Google map dan internet kelihatan seperti masih wujud, tetapi sebenarnya sudah tiada. Ramai juga pengunjung dari indonesia cuba untuk ke Planet Hollywood bila google map masih wujud tapi pusing2 sekitar bukit bintang sampai sudah tak ketemu. Dan kalau tanya orang orang pun tak tau kecuali orang lama yang masih bekerja di kawasan itu.

Ok itu sahaja, Harap selepas ini tiada lagi yang call saya tanya " Hello Ini Restoran The Ship Ker?" :D, sebelum ini selalu sangat yang tersalah call saya. sebenarnya apa bila mereka buat carian google pada list carian tu keluar no tel saya, tanpa klick link list carian tu mereka terus call no saya, sebenarnya kalau mereka klick list carian google tu sure akan terbuka blog saya dan mereka akan tau itu no tel saya. So nasihat saya kalau buat carian google cuba la klick dahulu list carian anda tu dan baca :D.

Sekian.

Alamat Restoran

HEAD OFFICE : No. 3 & 5, Jalan Radin Anum 2, Bandar Baru Sri Petaling, 57000 Kuala Lumpur.
Tel : 603 - 9058 1818 Fax : 603 - 9058 9629
Customer Service : 603 - 9543 9794 ( Ms Joanne )
Monday to Friday : 9:00am to 5:30pm Saturday : 9:00am to 1:00pm
Email : contact@theship.com.my

Jalan Sultan Ismail
Address :40-1 & 40-2, Jalan Sultan Ismail, 50250 Kuala Lumpur.
Restaurant Tel :603 2141 8805
Fax :603 2144 5060
Email :stevenyoon@theship.com.my
Restaurant Manager :Mr Steven Yoon
Business Hour :Sunday to Friday (12.00pm to 12.00am) Saturday (12.00pm to 1.00am)

Bukit Bintang
Address : 102-104, Jalan Bukit Bintang, 55100 Kuala Lumpur.
Restaurant Tel :603 2144 3605
Lounge Tel :603 2144 3892
Fax :603 2144 3605
Email :stevenyoon@theship.com.my
Restaurant Manager :Mr Steven Yoon
Restaurant Business Hour :Daily (12.00pm to 3.00am)
Lounge Business Hour :Daily (7.00pm to 3.00am)

1 comment:

  1. khalid_abdulaziz@hotmail.comMarch 17, 2014 at 3:24 AM

    Assalamualaikum Tuan,
    Sometime long ago after you successfully climbed the Low Peak of Mount Kinabalu you offered your readers that if anyone interested to climb the mountain you have someone who can help the climbing arrangement.

    I am planning to go there in the mid of December this year with a group of 6 people. Can you enlighten me on this arrangement or probably giving me the email address of your counterparts? Thanks


    Wassalam
    Khalid

    ReplyDelete