Sunday, November 3, 2013

Pulau Ketam

Ramai yang tau pasal Pulau Ketam, tapi tak ramai yang pernah pergi. Sebelum ini saya penah pergi memancing di kelong Ah Kang Pulau Ketam, tapi tak sempat ekplorasi pulau tersebut, sampai jer di jeti terus naik boat pickup ke kelong. Jadi kali ini saya ambil peluang ke berjalan-jalan ke Pulau Ketam.

Pengenalan
Pulau Ketam ialah sebuah pulau kecil yang terletak berdekatan dengan Pelabuhan Klang, Selangor, Malaysia. Pulau ini diasaskan sekitar tahun 1880. Cara untuk sampai ke sini ialah dengan menaiki feri dari Pelabuhan Klang. Serta dihuni oleh nelayan-nelayan berbangsa Cina semenjak Perang Dunia Kedua berlaku. Perkampungan terapung asalnya lantai daripada papan kayu dan sekarang sudah bertukar kepada berkonkrit lantainya. Tiada kereta atau pun motosikal di pulau ini yang ada hanyalah basikal dan basikal elektrik. Pulau Ketam sudah lengkap dengan kemudahan asas dan merupakan penyumbang utama bahan mentah laut seperti ikan, ketam dan udang kepada kawasan Lembah Klang. Penduduk tempatan majoriti adalah kaum cina dari keturunan Teochew dan Hoklo (Hokkien).
Pelabuhan Klang Pelabuhan Klang
Cara Hendak ke Pulau Ketam
Anda boleh memandu kereta ke Pelabuhan Klang atau menaiki tren komuter ke stesen terakhir iaitu Stesen Pelabuhan Klang. Pada saya cara paling mudah dan senang adalah dengan menaiki Tren Komuter kerana mudah dan tidak perlu pikirkan pasal parking kereta. Setibanya di Jeti pelabuhan klang anda terus cari tiket ferry.
Ada dua cara iaitu Fery dan Speed Boat. Tiket fery cuma RM7 dan Speed Boat RM10. sama sahaja dua-dua cara ni, cuma speed boat lebih laju dan penumpang cuma sekitar 10 orang satu boat. Jika naik fery dari pelabuhan klang ke jety pulau ketam mengambil masa sekitar 45 minit. Fery terakhir jam 6.00pm. Tapi bagi speed boat dia bergantung pada orang, jika ada orang dia akan jalan dan masih ada walaupun sekitar jam 8-10 malam bergantung permintaan.
Penginapan
Jika bercadang untuk menginap, pastikan anda booking terlebih dahulu, ini kerana setiap hujung minggu ataupun cuti umum bilik hotel selalu sahaja penuh. Penginapan yang terkenal adalah Hotel Sea Lion. Anda cuma perlu hubungi hotel ini sahaja, jika hotel dia penuh dia akan dapatkan bilik dari hotel2 kecil dibawah naungan dia.
Makanan
Makanan halal memang masalah sikit, walaupun ada minoriti orang islam kat pulau ketam tetapi restoran dan kedai makan muslim memang tidak kelihatan di pekan. yang ada banyak restoran cina. Yang boleh cuba cuma ada restoran cina yang tiada babi. Restoran cina yang ada tanda "NO PORK", kalau anda lapar sangat dan tidak bawa bekal anda boleh cuba makan nasi kosong dgn ikan goreng kosong tiada kuah, jika was-was tak perlu la makan bawa sahaja tapau. Disebabkan saya cuma setengah hari sahaja saya tidak sempat makan di pulau ketam, saya makan tengahari di Pelabuhan Klang sahaja.
Pulau Ketam Pulau Ketam
Ok berbalik pada trip saya, Saya sampai di Pelabuhan Klang jam 2.50pm dengan Tren Komuter. Sampai saya terus beli tiket fery pergi balik bary RM14. Tiket fery ni boleh balik any time jika beli pergi balik asalkan ferry tak penuh, kalau penuh tunggu fery berikutnya. Fery kecil dan panjang agak selesa jugak sebab ada aircond dan ada dimainkan movie sepanjang perjalanan. Sekitar 45minit sampai la di Pulau Ketam.
Sampai sahaja di Pulau Ketam, saya tengok memang happening macam suasana kampung Cina. Memang ramai orang dengan yang berbasikalnya. Orang melayu pun ramai jugak yang datang melawat sebagai pelancong sehari, datang tengahari dan pulang petang, ada juga yang datang pagi dan pulang petang. Sering juga nampak beberapa kumpulan pelancong tempatan yang mengambil pakej memancing kelong disitu.
Saya mengambil peluang berjalan2 sekitar pekan dan juga merayap ke kawasan penduduk kampung. Suasana tenang dan aman, saya lihat penduduk sana hidup seperti tiada tekanan. Kawasan kejiranan juga nampak meriah seperti suasana kampung dimana setiap penduduk mengenali setiap orang dalam kampung.
Pulau Ketam Pulau Ketam
Berjalan-jalan di pulau ketam biasanya pengunjung menyewa basikal dengan harga RM5 sehari. Terdapat pelbagai jenis basikal elektrik tapi tak nampak pulak iklan sewa basikal elektrik, yang ada iklan sewa basikal biasa. Tapi boleh nampak penduduk tempatan menaiki basikal elektrik kesana sini. Anda akan kelihatan pengunjung berbasikal dengan happy mengelingi perkampungan air nelayan ini, mungkin itu sahaja antara aktiviti menyeronokkan bagi pelancong muda dari tanah besar.
Kemudahan Asas
Terdapat pelbagai kemudahan asas seperti Klinik Kesihatan, Pondok Polis, Pejabat Pos, Sekolah yang disediakan kerajaan. Kemudahan lain seperti Maybank dan Kedai2 juga terdapat di pekan Pulau Ketam. Terdapat Balai Islam di Pekan Pulau Ketam, jadi pengunjung Muslim boleh menunaikan solat disini. Ia bukan surau atau masjid jadi tiada azan dilaungkan di Balai Islam ini.
Pulau Ketam Pulau Ketam
Memandangkan saya cuma sekejap sahaja, maka saya cuma berjalan kaki sekitar pekan Pulau Ketam dan perkampungan penduduk. Disatu kawasan perkampungan anda akan dapai lihat sekumpulan burung helang terbang rendah mencari makan. Seronok juga dapat tengok perilaku helang ini. Malangnya saya tidak bawa camera DSLR saya, kalau tidak dapat la saya merakam gelagat burung helang itu.

Saya singgah minum di sebuat restoran cina yang ada label "NO PORK" saya cuma lepak minum air coke dalam tin sahaja, makan tidak. Saya ada juga baca blog ramai cakap makanan laut segar2 cuma masakan biasa saja. Maksudnya masakan tak la power sangat pun. Tapi makanan laut memang segar2 sbb kalau kita oder makan mereka akan ambil yang hidup2 dalam sangkar mereka untuk masak. Antara yang famous kat sini antaranya Ketam dan lala goreng telur. Makanan Laut boleh tahan jugala. Saya sempat juga tengok harga makanan antaranya ikan kerapu goreng pedas RM24 seekor ikut berat. Disebabkan saya minum sahaja, tak tahu pulak saya sedap ke tidak. Saya tak sempat nak cari restoran halal muslim kerana sepanjang saya jalan saya tak jumpa pun restoran muslim walaupun saya ada ternampak beberapa orang melayu islam yang kelihatan penduduk tempatan sedang bekerja.
Persekitaran rumah penduduk dan pelantar kelihatan bersih, sungai pun nampak bersih sahaja, tetapi jika anda melalui kawasan penduduk anda akan perasan bahawa terdapat banyak sampah yang banyak di bawah rumah. Kebanyakan penduduk membuang sampah begitu sahaja ke bawah rumah. Saya sempat menggunakan tandas di restoran yang saya minum, saya lihat lubang tandas tu terus ke dalam laut. Tak pasti saya adakah semua tandas di situ seperti itu atau ada sistem kumbahan.
IMG_20131102_173315 IMG_20131102_173301
Seterusnya jam 5.30pm saya sudah bergerak pulang menuju ke jety menunggu fery. Sampai di jety sudah ada fery yang menunggu. Fery ni ikut penumpang, jika penuh dia terus jalan, jika kurang last dia jalan jam 6.00pm. Jadi adalah perlu anda sampai jam 5.30pm jika hendak pulang fery last. Atau anda boleh naik speed boat dgn harga RM10. Kalau naik fery dalam fery pun ada jual tiket. Yang penting dapat tempat duduk.
Pulau Ketam Pulau Ketam
Sekitar jam 7.00pm saya sampai ke Pelabuhan Klang, Pergi 45minit balik 1jam tak pasti kenapa jadi mcm tu, mungkin dia ikut laluan lain. Sampai sahaja di Perlabuhan Klang dah ada Tren Komuter terus naik dan balik KL.

Begitulah sedikit sebanyak yang sempat saya ekplore Pulau Ketam

Sekian.

Tips
- Sepanjang trip saya, tiada restoran muslim yang saya jumpa.
- Ada Balai Islam jika nak solat
- Banyak minum air kosong kerana cuaca agak panas sekarang
- Last Fery jam 6.00pm, SpeedBoat ikut permintaan.
- Makanan Laut segar, tapi perlukan perut yang lasak jika hendak cuba, sbb persekitaran banyak sampah
- Hotel perlu booking awal sebab hujung minggu selalu penuh.
- Nak enjoy ambil pakej memancing - dia bagi kelong dan bawa melihat kawasan bakau
- Berbasikal keliling pekan pulau ketam juga menyeronokkan
- Ada kawasan sekumpulan burung helang terbang cari makan - Bawa DSLR camera
- Kampung Pulau Ketam ni besar jugak, tapi biasa orang pusing Pekannya sahaja, jika ada masa boleh la explore
- Hiburan malam macam tak ada, yang ada rasanya Karaoke

Contact
Pulau Ketam Pulau Ketam Pulau Ketam Pulau Ketam

Pakej Memancing dari Syarikat Green Way
greenway

Link Review Aktiviti memancing Pulau Ketam

1. http://armadaanglers.blogspot.com/2011/08/kelong-greenway-pulau-ketam.html
2. http://fishhut.blogspot.com/2012/11/kelong-fishing-at-pulau-ketam.html
3. http://biawakanglers.wordpress.com/2009/10/02/beraya-di-greenway-pulau-ketam/

1. Sama2 trip ringkas hujung minggu. untuk melihat suasana kampung nelayan.

2. 1st time baca blog ko bro.....tahniah....sgt2 teruja nak join outdoor activities ko ni....next trip usha laa aku bro

3. […] Cara untuk ke pulau ketam dan apa yang ada di pulau tersebut boleh merujuk entri saya yang lepas di http://hamydy.wordpress.com/2013/11/03/pulau-ketam/. Banyak juga yang saya ceritakan tentang pulau ketam, pembaca boleh baca entri ini untuk dapatkan […]

4. Bro..
    Tumpang tanya..
    Mcmana nak ke kelong Ah Kang?..
    Saya plan nak ke situ hujung mggu depan..
    Please reply bro..
    Lg cantik kalo reply kat email saya..
    Thanks in advanced bro..
    Salam..😊

5. TQ Muye.
    Ko dah jadi pakar forensik sekarang masih ada masa lagi ker nak join outdoor ni :D. Tp next trip memancing kalau ada aku roger ko anytime. OK Bro