Sunday, March 4, 2012

Rock Climbing Gua Damai Batu Cave


Gua Damai Batu Cave
Lokasi Gua Damai Batu Cave ini tidak asing lagi kepada pecinta sukan lasak jenis Rock Climbing, Abseiling dan yang sewaktu dengannya. Lokasi ini juga pernah popular dalam siri drama yang dilakonkan oleh Umi Aida. Setelah pulang dari Kidney run saya meneruskan aktiviti rock climbing ini bersama ahli2 kelab.


Aktiviti ini di ketuai oleh pakar tali iaitu En Rashid. Semua kelengkapan disediakan oleh beliau. Kebiasanan caj menggunakan khidmat beliau sekitar minimum RM50. Gua Damai ini selamat dan selesa. Terdapat kemudahan Toilet dan Kemudahan Wall Climbing. Trek-trek tali sudah ada. Terdapat yang susah dan ada yang senang. Kami cuma buat 3 trek sahaja iaitu 1,2,3. Trek 1 untuk panaskan badan rendah sedikit, Trek 2 lebih tinggi dan agak sukar dan trek 3 paling tinggi tetapi senang.Aktiviti ini berlangsung sehingga jam 5.00pm.




Inilah Gua Damai. Gua ini boleh dinaiki menggunakan tangga besi yang disediakan. tetapi pintu tangga tu berkunci saya tidak pasti bela dibuka untuk orang ramai atau ditutup untuk tujuan keselamatan. Lokasi Gua Damai ini terletak dibelakang Batu Cave (Kuil Hindu), Jadi kalau hendak pergi ke Gua Damai ini  mudah sahaja dari MRR2 terus ambil simpang ke Sri Gombak, Terus cari Kampung Melayu Wira Damai Batu Caves, Selangor.
[googlemaps http://maps.google.com.my/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=gua+damai&aq=&sll=4.067015,102.453003&sspn=3.884092,5.817261&ie=UTF8&hq=gua+damai&hnear=&t=h&ll=3.23744,101.692371&spn=0.034277,0.051413&z=14&output=embed&w=600&h=400]
Kawasan climbing ini ramai semasa hujung minggu. Selain orang tempatan tempat ini sememangnya sudah terkenal dikalangan warga asing yang belajar di UIA dan yang tinggal di Kuala Lumpur. Semasa saya naik tabur pada 3.3.2012 saya terjumpa warga Perancis, dia pun ada bagitau saya yang dia selalu rock climbing kat Gua Damai tu.

0 comments:

Post a Comment