Saturday, October 6, 2012

Bukit Apek Batu 9 Cheras


Bukit Putih
Bukit ini juga dikenali sebagai Bukit Apek, nama ini lebih dikenali berbanding nama sebenarnya iaitu Bukit Putih. Asalnya bukit ini tidak la terkenal, mulanya ia menjadi tempat riadah kecergasan penduduk kawasan tersebut yang majoritinya dikunjungi oleh warga tua berbangsa cina. Lama kelamaan ia mula dikunjungi oleh orang luar dan semakin ramai yang datang untuk trekking mengeluarkan peluh.


Bukit Apek ini terletak di kawasan Taman Cheras Awana Batu 9. Landmark terdekat dengan pintu masuk trekking adalah Shell dan Econsave. Jika anda dari Bandar Tun Razak, Federal dan juga dari kajang anda masuk ikut Markas PGA, pastu belok kiri masuk Taman Qeupac kemudiaannya setelah melepasi Sek Kebangsaan Taman Qeupac anda belok kiri menuju ke Econsave. Simpang masuk Econsave ada Stesen Minyak Shell, dekat simpang ini anda belok kanan dan anda akan mula melihat banyak kereta yang parking sepanjang jalan utama. Anda perlu memasuki lorong depan rumah orang secara (tak boleh parking) dengan berjalan kaki sehingga ke penghujung lorong. Di hujung lorong ini anda akan dapati sebuah gerai menjual buah. Gerai ini hanya dibuka waktu awal pagi sahaja. Selepas gerai buah ini terdapat sebuah gerai minum yang kecil. Dehadapan gerai ini anda akan dapat lihat trek Bukit Apek. Ada dua simpang, Terus menagak (Short cut) atau ambil kiri untuk landai. Tetapi kedua2nya akan membawa ke trek yang sama.

Anda perlu trekking 2 buah bukit untuk sampai ke Puncak Bukit Apek. Selepas bukit yang pertama anda akan jumpa sungai kecil. Ada sebuah pondok dan juga tempat duduk disediakan disitu. Dari sungai kecil itu anda mula mendaki, agak mencacak jugak la..bagi yang tak biasa mengah jugak la. Setelah mendaki bukit kedua anda akan melalui kawasan sedikit landai untuk beberapa minit selepas itu anda akan mula mendaki semula bukit ketiga untuk sampai ke puncak Bukit Apek. Tiada sighboard di Bukit Apek ini yang ada pun dalam tulisan cina jadi jika anda konfius apabila jumpa simpang, adalah baiknya anda bertanya uncle2 cina yang selalu naik tu. kalau salah simpang membawa jalan keluar jer.

Bagi beginer dari pintu masuk untuk ke puncak Apek mengambil masa satu jam. tapi kalau sudah biasa dan selalu trekking boleh sampai puncak apek dalam masa setengah jam sahaja. Dari puncak Bukit Apek ini anda boleh treking lagi untuk ke Puncak Bukit Saga dan juga ke Waterfall.

Dari Puncak Bukit Apek jika anda ambil simpang ke kiri anda akan menuju ke Bukit Saga dan jika anda ambil simpang ke kanan anda akan menuju ke waterfall. Terdapat 2 buah waterfall satu besar dan lagi satu kecil sedikit, dua2nya berdekatan sahaja. Yang menjadi tumpuan adalah yang besar. Semasa anda melalui trek ke waterfall (Trek menurun) anda akan jumpa simpang ke kiri. simpang kekiri menghala ke waterfall yang besar mana kala jalan terus membawa anda ke waterfall yang kecil. Dari Puncak Bukit Apek untuk beginner akan ambil masa hampir satu jam juga untuk trekking.

bersambung.....

1 comment:

  1. best2 leh mandi sungai...next trip hajak saya k... :D

    ReplyDelete