Thursday, October 11, 2012

Latihan Pre Kinabalu - Bukit Gasing


Bukit Gasing
Latihan Pre Kinabalu Edisi panas badan ini 6 Oktober 2012 dilakukan di Bukit Gasing. Hanya 2 peserta kinabalu 2013 yang dapat hadir iaitu cik Hafiza dan cik Andrita selebihnya 13 orang adalah peserta luar. Trip ini di ketuai oleh Cik Hafiza dan dipandu arah oleh rakan saya En Sivalingam Chilayah yang selalu trekking di Bukit Gasing.


Lokasi Bukit Gasing
Bukit Gasing terletak lokasi antara Petaling jaya dan Kuala Lumpur. Bukit gasing boleh dimasuki melalui beberapa laluan. Yang pertama sudah tentu Pintu Utama yang ada Gerbang Bukit Gasing. Yang kedua melalui Kondominium Panorama dan yang ketiga melalui Pantai Hill Park, Walaupun ada beberapa lagi laluan denai, tapi yang 3 ini yang biasa dan paling ramai masuk.

Bukit gasing ini mempunyai beberapa trek yang boleh kita pilih sebagai latihan dan mengikut kemampuan badan. Antara trek yang saya ingat dan selalu gunakan seperti Trek Menara Pandang, Trek Kuil dan Trek Jambatan Gantung. Bagi tujuan latihan biasanya kita akan kira berapa bukit yang dilalui. Trek Bukit Gasing sebenarnya pusing2 didalamnya dan akan membawa kita ke tempat yang sama. cuma laluan keluar yang berbeza.


Jadi kita tak perlu risau untuk sesat. cuma kena tahu simpang mana keluar kemana sahaja. Simpang keluar dan masuk selain dari pintu gerbang, boleh juga masuk melalui pantai dalam. Selain itu anda tidak digalakkan trekking bila hari gelap untuk langkah keselamatan. biasanya pengunjung akan mula trekking seawal jam 6.00am untuk sesi pagi dan seawal jam 4.00pm untuk sesi petang. jika anda trekking lewat petang adalah baik anda bawa lampu suluh sebagai langkah keselamatan sekiranya anda lewat keluar dan hari sudah gelap.

Group trekking pada 6 Okt 2012. Foto dari atas Kuil. Foto Oleh : Rahimah Yusof


Pintu Gerbang Lama                                                                             Pintu Gerbang sekarang

Trek Jambatan


Trek Jambatan Gantung ni rasanya trek yang ringan dan kurang mencabar, sesuai untuk permulaan atau untuk beginer. Bermula dari pintu gerbang anda akan jumpa pondok kedua dan belok kiri, trek ini akan membawa anda ke simpang antara laluan ke jambatan gantung dan laluan ke Menara Pandang. Cadangan saya anda buat dahulu Trek Jambatan Gantung ini satu pusingan selepas itu baru buat trek kedua iaitu trek Menara Pandang.

Trek Menara Pandangan

Untuk Masuk ke trek Menara Pandangan boleh melalui 2 cara, satu simpang pondok kedua dan lagi satu simpang kedua setelah jumpa pondok kedua. Jika anda sudah buat satu round di trek Jambatan Gantung maka jika sambung trek Menara Pandangan boleh cuba masuk ikut simpang kedua. Dari atas menara pandangan anda boleh nampak view menara kuil.
 
Trek melalui simpang kedua ini terus mendaki tangga. Bagus untuk senaman kaki. Trek ini mendaki dan sekejap sahaja sudah boleh jumpa menara pandangan. Di menara pandangan ini akan kepad 2 lagi laluan, yang pertama laluan ke laluan simpang masuk pertama, kedua ialah persimpangan hendak ke jambatan dan juga lakuan sebelah pagar. Pagar ini merupakan sempadan antara Selangor dan Kuala Lumpur.

Trek Kuil dan  Pencawang

Dari pintu masu jika anda terus sehingga simpang kedua anda akan nampak ada dua laluan, satu menghala ke Menara Pandangan dan lagi satu Menghala ke  Kuil dan pencawang. Trek untuk ke kuil ini akan pecah dua, kedua2nya akan membawa anda ke kuil cuma bezanya laluan trek sahaja. Jika trek sebelah kanan lebih menegak rasanya. Biasanya pengunjung yang sampai di menara dan kuil akan berehat sekitar 5 minit untuk buat senaman ringkas serta menghirup udara segar sambil melihat pemandangan Kuala Lumpur dimana kita akan dapat lihat KLCC, KL Tower dan Menara Rebung TM.


....Bersambung...

5 comments:

  1. Saya juga meminta pengembaraan, pendakian dan penerokaan. Pernah membuat penerokaan. Tapi sekarang saya tidak seaktif dulu kerana faktor kesihatan. Dengan mengikuti blog awak ini, maka membantu mengekalkan minat saya. Jadi teruskan membuat pendakian dan berkongsi dalam blog awak ini.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas sokongan anda sabri. saya amat menghargainya. TQ

    ReplyDelete
  3. […] di entri berikut 1. http://hamydy.wordpress.com/2013/05/26/bukit-gasing-latihan-pre-mt-kinabalu/ 2. http://hamydy.wordpress.com/2012/10/11/latihan-pre-kinabalu-bukit-gasing/ 3. http://hamydy.wordpress.com/2011/11/27/bukit-gasing-27-nov-2011/ 4. […]

    ReplyDelete
  4. […] di entri berikut 1. http://hamydy.wordpress.com/2013/05/26/bukit-gasing-latihan-pre-mt-kinabalu/ 2. http://hamydy.wordpress.com/2012/10/11/latihan-pre-kinabalu-bukit-gasing/ 3. http://hamydy.wordpress.com/2011/11/27/bukit-gasing-27-nov-2011/ 4. […]

    ReplyDelete
  5. […] https://hamydy.wordpress.com/2013/05/26/bukit-gasing-latihan-pre-mt-kinabalu/ 2. https://hamydy.wordpress.com/2012/10/11/latihan-pre-kinabalu-bukit-gasing/ 3. https://hamydy.wordpress.com/2011/11/27/bukit-gasing-27-nov-2011/ 4. […]

    ReplyDelete