Monday, April 9, 2012

Gunung Irau Cameron Highland

Latihan Pre Kinabalu kali ini dilakukan di Gunung Irau Cameron Highland pada 1 April 2012. Peserta yang turut serta adalah Group Hawa (Kinabalu 12-14 April 2012) dan sebahagian group Jun 2013. Tak ramai yang turut serta trip kali ini cuma 7 orang sahaja. Ketinggian Gunung Irau cuma 2110 meter atas paras laut sahaja. Suhu memang agak sejuk.

Dari kiri Saya, Fatimah, Maria, Zulia, Hawa, Lutfi dan Mus.

Hawa, Maria, Lutfi dan Mus akan mendaki Gunung Kinabalu pada 12-14 April 2012. Gunung Irau merupakan sebahagian dari latihan mereka. Sebelum mereka ke KK pada 12 April 2012 mereka sempat lagi mengadakan latihan mendaki Gunung Datuk pada 8 April 2012.

Perjalanan ke Gunung Irau bermula pada 31 Mac 2012 hari sabtu, Berkumpul dan sarapan di KL seawal jam 6.00am. Setelah sarapan sekitar jam 8.00pagi kami mula bertolak ke Pahang. Dalam perjalanan kami singgah di Tapah untuk rehat sebentar dan kemudian meneruskan perjalanan. Exit Cameron Highland dan kemudian melalui jalan kampung yang bengkang bengkok. Dan kemudian singgah sebentar di Lata Iskandar untuk menghayati air terjun pada jam sekitar 10.00am. Kemudian kami tiba di pekan Tanah Rata jam sekitar 11.00 tengahhari untuk Singgah Makan. Seterusnya kami singgah lagi sekali di Pekan Berincang untuk membel keperluan terakhir seperti Bekalan Air dan Juga makanan ringan seperti roti dan coklat. Kami singgah solat di masjid pekan Brincang. Untuk menjimatkan masa dan tenaga, makan malam kam tapau siap2 di pekan Brincang. beli dari gerai yang telah tersedia ada. Untuk memastikan makanan tersebut tahan dan tidak basi kami bungkus asing2 iaitu nasi asing , lauk asing dan sayur asing.

Perjalanan ke pintu masuk Gunung Irau akan melalui kawasan ladang teh yang besar, iaitu Ladang teh Boh. Dimana laluan melalui lereng bukit dan jalan yang sempit. jika ada kenderaan lain dari arah bertentangan maka terpaksa perlahan dan beri laluan.

...akan Bersambung...

1. kalau ada latihan pre-kinabalu lagi boleh la inform saya...nak join...