Saturday, October 26, 2013

Latihan Pre Mt Kinabalu 2014 ~ Broga Hill & Gunung Tokwan

Broga
Pada 26 Oktober 2013 yang lalu telah berlangsung program sesi latihan Pre Mt Kinabalu 2014. Seramai 9 orang semuanya telah mendaftarkan diri untuk mendaki Bukit Broga dan Gunung Tokwan secara DayPack.
Broga Broga
Kami semua berkumpul di petronas simpang Broga jam 5.45am, Setelah selesai solat subuh kami semua bertolak ke pakir kerata kelapa sawit. Bayaran pakir dikenakan sebanyak RM2 oleh pemilik tanah.  Kemudahan tandas dan surau telah disediakan oleh pemilik tanah. Jadi mudah la kepada pengunjung muslim. Sekitar Jam 6.15am baru kami mula mendaki. Awal pendakian beberapa orang peserta agak semput sikit, maklumlah dah lama tak mendaki.

Kami tiba di puncak satu sekitar 6.55am sempat jugak mengejar matahari terbit. Walaupun tak berapa cantik disebabkan kabus, namun sempat la jugak menikmati suasana tersebut bersama pengunjung2 lain. Setelah berehat sekitar 5 minit kami meneruskan perjalanan ke puncak Bukit Broga dan sampai 7.39am. Di puncak Broga kami berhenti rehat menikmati sarapan pagi yang telah di tapau.
Broga Broga
Sekitar 8.00am kami mula mendaki ke Gunung Tokwan. Selalunya tak ramai pengunjung yang akan meneruskan perjalanan ke Gunung Tokwan. Mula2 masuk terdapat dua simpang, kami tersilap ambil simpang kanan dan menyebabkan kai kerugian masa 45 minit, mula sedar apabila laluan tersebut membawa kami ke kebun getah. Seterusnya kami berpatah balik semula ke simpang dan ambil simpang ke kiri barulah betul laluan tersebut. Dah lama saya tak naik tak tahu pulak ada dua simpang tersebut.
Tok Wan Tok Wan
Kami sampai di landmark Pokok Besar Banyak Akar sekitar jam 8.52am, Sempat bergambar kami kat situ dan kami dapati terdapat bendera bewarna yang di ikat pada pokok besar tu dengan banyak dan rasanya mungkin salah satu amalam keagamaan masyarakat siam.
Tok Wan Tok Wan
Seterusnya kami sampai sungai yang kering sekitar 9.47am. Dari sungai ni laluan menegak dan curam, semput jugak haha :D. Sempat juga kami bergambar di lokasi sungai yang kering ini sambil rehat.
Tok Wan
Kami sampai di Puncak Gunung Tokwan sekitar jam 10.40am. Lega rasanya sampai. Kami berehat dan makan tapau lunch sehingga jam 11.3am barulah kami bergerak keluar. Disebabkan saya mengalami kecederaan lutut maka saya tidak dapat bergerak laju. So saya yang paling lambat sampai. kami sampai di pakir kereta dan rehat sambil minum air kelapa. Memang penat. Tapi bagus untuk latihan. Kami mula bergerak dari pakir ke destinasi masing2 sekitar jam 5.00pm.

Terima kasih kepada semua peserta yang hadir dalam latihan ini.

Sekian Terima Kasih.

1. syarat utk utk turut serta 2014

2. wahh, biler nk naek mt kinabalu lg bro.. wak pon samer.., ehHHEe

3. […] Broga Hill Sebelumnya 1. Broga Hill – Gunung Tok Wan 2013 2. Broga Hill – New Year 2012 3. Broga Hill 2011 4. Broga Hill – Gunung Tok Wan 2011 5. […]