Tuesday, January 3, 2012

New Year 2012

New Year 2012 di Broga Hill.
31 Dis 2011..New Year Broga tahun ini 2011-2011 agak sunyi. Ramai yang ke KL untuk celebrate, Bagi kaki Outdoor pulak banyak undangan yang dapat, antaranya Jelawang, Bukit Tabur, Gunung Tahan, Broga Hill dan lain2 lagi. Tapi tahun ni bagi penamat 2011 saya pilih Broga Hill jer. Buget sikit jimat kos.

Roger2 kawan2 maka mula la berkumpul kat Pekan Semenyih jam 9.00pm beli barang, g tandas, makan dan apa2 yang patut. memandangkan tiada kemudahan awam di puncak broga tu (air dan tandas).

Sampai jer di parking ladang kelapa sawit...didapati parking kosong gelap gelita. Masuk lagi kedalam pun tiada keta.. sah la cuma kami 2 biji keta sahaja yang masuk nampaknya malam tu. Setelah dah parking kereta mula buat persediaan barang2 yang hendak dipikul naik. Air 5 liter 1 botol..sampai pancit Mr Rizal bawa..selebihnya 1.5 liter setiap orang belum masuk 100plus dan lain2. Roti, Milo, Megi dan yang tak boleh lupa ialah bahan mentah dan rencah-rencam untuk masak Char Koew Teow.. Menu istimewa Char Koew Teow ni akan di masak oleh rakan saya Mr Qi. Penuh satu beg dia bawa perkakasan.

Setelah trekking dari ladang kelapa sawit hingga ke kaki Broga barula ternampak sebiji kereta, Dasyat jugak dia bawa wira sampai ke atas tu dgn jalan yang tak rata. Sembang2 mereka ckp mereka naik kejap jer pastu nak turun semula dan tidak bermalam.

Sepanjang perjalanan Mr Rizal yang baru buat camback to outdoor mengeluh semput.. biasala lama tak hiking..yang lain maintain jer..Sampai di CP1 Broga ..ternyata kami lah yang pertama sampai.. :D

Kami mula berlabuh pasang khemah di CP3, di CP2 pun ada kaw lapang tapi rendah dari CP3. Jadi untuk tengok view yang cantik dan boleh buat khemah adalah di CP3. di CP4 tapak khemah terhad manakala CP5 (puncak) View tak menarik kerana sebelah nampak hutan dan sebelah nampak view dan perlu naik atas batu. Jadi CP3 adalah yang terbaik kerana view boleh lihat 280 darjah.

Kami sampai di CP3 jam sudah 11.00 malam, pasang khemah dan Mr Qi sudah mula mengeluarkan barang dan perkakasan untuk memasak. Sementara menunggu Char koew teow siap dimasak, kami layan kopi panas special sambil di badai hembusan angin yang sejuk, sambil memandang langit yang cerah dan penuh bintang.

Tepat jam 12.00 tengah Malam, maka bermula la Sambutan Tahun Baru.. kedenganran mercun dan bunga api 280 darjah pemandangan. sungguh cantik, Bunga api dari Kuala Lumpur juga kelihatan. Orang2 semenyih Branang dan Broga kaya2 jugak la rasanya sebab banyak jugak bunga api yang mereka mainkan. View indah sekali.
Setelah selesai layan view pancaran bunga api, lagi 2 orang rakan kami yang baru sampai mula menapak ke CP3 dari CP1. kami pun lepak sambil makan Char koew Teow yang ternyata sungguh lazat, resepi keluarga Mr Qi turun temurun kot..rasanya. Selepas tu kami Lepak2 makan Prosperity burger, Chiken Burger, Frenfried dan char koew teow dan minum kopi. Kemudian sesi Fotografi pun bermula la.

Lebih kurang sekitar jam 2.00am baru la mula yang tido. Ada yang tak leh tido sbb banyak minum kopi. Saya dah ngantuk tido jer sambil membilang bintang terus terlelap. Sedar jam sudah kul 4.30am dah ada pengunjung yang sampai ke Broga Hill. Saya layan tido jer.. kawan2 lain ada yang tak dapat tido dek bising pengunjung yang baru sampai. Jam 5.30semua sudah bangun sbb dah makin ramai yang sampai. Mr Qi lagi sekali menyiapkan sarapan pagi Char Koew Teow. Kami sarapan sekitar jam 6.30am.

Pengunjung dah semakin ramai. Sembang2 rupanya kebanyakan mereka tidak tido lagi merka da yang lepas celeberate new year kat kl pastu terus datang ke Broga. Memang ramai. Kami layan sarapan dan sambil menunggu ketibaan lagi 4 orang rakan kami.

tengah sedap2 lepak dan berborang tetiba dikejutkan dengan kehadiran kumpulan Pertahanan Awam dan ada kakitangan yang membawa Bed Medic melepasi kami. Mulanya tiada sapa pun perasan sebab mereka terus berjalan saja sedangkan pengunjung lain sedang berehat keletihan. Saya pun pelik..Ermmm..ermm.. sambung makan lagi. tambahan menu dari kawan Muffin kenduri dan krepek.

Hasil soal selidik dan fakta kurang jelas, yang saya dengar lelaki berbangsa cina ini terjatuh dari batu di puncak Broga (CP5), dan bahu nya terkehel. Batu kat puncak Broga tidak la besar dan menjadi port untuk lepak melihat pemandangan. Dahulunya ada tangga besi untuk naik, tapi sudah lama tiada tangga tu, jadi kalau nak naik kena la panjat batu tu, walaupun tak tinggi tapi nak naiknya kena kangkang luas2, kalau yang kaki pendek masalah la sikit. :D . Kesian budak tu dia asyik risau tulang belakang dia sahaja. Org Pertahanan Awam tu tanya budak tu kaki boleh gerak tak.. dia cakap boleh.. so kalau boleh tulang belakang masih ok la..dan dinasihatkan jgn tido..Tengok muka kakitangan Pertahanan Awam tu nampak penat tercungap2. Terima kasih pada Pertahanan Awam yang bersedia dan bersungguh-sungguh menyelamatkan mangsa tu walaupun tengah cuti New Year.

Kami turun seiring dengan pertahanan awam yang membawa mangsa tersebut.  Sampai dibawah sekitar jam 9 am agak lewat sbb que panjang dibelakang pertahanan awam yang membawa mangsa semasa di curam2 trek broga.

Sekian sahaja.  Kisah New Year 2011-2012

Sumber Pic FireWork untuk pic yang diedit  : http://malay.cri.cn/621/2012/01/02/26s127124.htm

1. carilah keseronokan yang han nak.mendaki sampai puas.

2. […] Broga Hill Sebelumnya 1. Broga Hill – Gunung Tok Wan 2013 2. Broga Hill – New Year 2012 3. Broga Hill 2011 4. Broga Hill – Gunung Tok Wan 2011 5. Broga Hill – Fotografi 2012 […]