Wednesday, February 2, 2011

Bukit Gasing



Bukit Gasing
Bukit Gasing atau juga dikenali sebagai Hutan Pendidikan Bukit Gasing terletak di kawasan Petaling Jaya. Hutan Bukit Gasing ini menjadi tarikkan orang ramai yang datang ntuk bersenam. Bentuk muka buminya yang berbukit dan masih seperti hutan asal membuatkan pengunjung dapat berjoging dan trekking dalam masa yang sama. Terdapat juga kawasan yang bertangga. Ini membuatkan latihan kecergasan menjadi sempurna.





Flora dan Fauna
Terdapat pelbagai Tumbuh-tumbuhan dan pokok-pokok hutan, menyebabkan ia sesuai dikenali hutan pendidikan. Terdapat pokok-pokok yang dikenalpasti dan di label nama pokok tersebut dengan nama saintifik.




Haiwan dan Serangga
Haiwan yang ketara dapat dilihat adalah monyet jenis ekor panjang. Terdapat pada beberapa laluan sahaja kumpulan monyet2 ini sering berlepak, jadi kebanyakan laluan anda tidak akan dapat melihat kelibat monyet2 ini. Oleh kerana Bukit Gasing ini adalah hutan jadi anda perlu berwaspada kepada haiwan dan serangga menjalar seperti lipan dan ular. Walaupun tiada kes tapi perlulah waspada dan berhati-hati.


Anda boleh baca entri bukit gasing untuk trail2 lain di entri berikut
1. http://hamydy.wordpress.com/2013/05/26/bukit-gasing-latihan-pre-mt-kinabalu/
2. http://hamydy.wordpress.com/2012/10/11/latihan-pre-kinabalu-bukit-gasing/
3. http://hamydy.wordpress.com/2011/11/27/bukit-gasing-27-nov-2011/
4. http://hamydy.wordpress.com/2011/02/02/bukit-gasing/
5. http://hamydy.wordpress.com/2014/05/04/bukit-gasing-via-pantai-hillpark/

5 comments:

  1. mmmm....mmg mnrikk tmpt nie...rmai yg bercerita ttg nyee tp masih x berkesempatan utk g jejln lg...hehhehee

    ReplyDelete
  2. […] Tabur West 2.Bukit Broga 3.Bukit Gasing 4.Bukit Tabur East 5.Bukit Saga/ Bukit Apek 6.Bukit Apek Batu 9 7.Bukit […]

    ReplyDelete
  3. […] Tabur West 2.Bukit Tabur East 3.Bukit Gasing 4.Bukit Broga 5.Bukit Saga/ Bukit Apek 6.Bukit Apek Batu 9 7.Bukit Puchong 8.Bukit […]

    ReplyDelete